شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.
اعلانات

- توجه: بخش لینک سازی و بخش کاملا آزاد ایجاد شد تا کاربران برای لینک سازی مطالب و موضوعات مرتبط با سایت خودشون رو با بقیه و موتورهای جستجو به اشتراک بگذارند توجه کنید اگر کاربری روزانه بالای 5 مطلب و لینک ارسال نمایید اکانت کاربری مسدود خواهد شد.

- توجه: دوستان لطفا سوالات خود را از طریق شماره تماس موجود در سایت اعلام نکنید با پیامک یا تلگرام و... این شماره برای تماس های ضروری مشتریان فروشگاه قرار گرفته است.

- قابل توجه کاربران: سوالات خود را از طریق پیام خصوصی ارسال ننمایید و فقط از طریق انجمن پیگیر باشید به سوالاتی که از طریق پیام خصوصی ارسال شود به هیچ عنوان جواب داده نخواهد شد.


تبلیغات
ads
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کلینیک روانشناسی
#1
مشاوره روابط بین فردی




تعریف: ارتباط بین فردی نوعی ارتباط است که به وسیله آن اطلاعات و احساسات بین دو طرف رد و بدل می‌شود. این کار در واقع به وسیله پیام‌های کلامی و غیر کلامی انجام می‌شود. این توانایی باعث تقویت رابطه گرم و صمیمی بین دو طرف شده و به بهبود سلامت روانی و اجتماعی ما و جامعه ای که در آن زندگی می‌کنیم، کمک می کند. همچنین گامی مفید در جهت قطع روابط ناسالم است. در این مقاله از مرکز مشاوره  روان‌آرام میتوانید در خصوص مشاوره روابط بین فردی را بهتر بشناسید.

ارتباط کلامی: این نوع ارتباط همه جنبه‌های گفتار مانند زبان و ابزارهای کلامی را شامل می‌شود. در آن چگونگی تکلم مانند سرعت کلام، تن و آهنگ صدا مطرح می‌شود.

ارتباط غیرکلامی: این نوع ارتباط به سایر فعالیت‌های ارتباطی غیر از صحبت کردن مربوط می‌شود. مانند حالات چهره، ژست‌های بدن و غیره که به آن در کل زبان بدن گفته می‌شود.
گوش دادن در روابط بین فردی از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که ما با این مهارت می توانید در حین اینکه به هم احترام می گذاریم، باعث ادامه رابطه شده و همچنین اطلاعات بیشتری برای بهبود آن کسب کنیم. برای مثال یک مدیر موفق برای تضمین اطلاعات صعودی (از زیر دست به بالادست) از مهارت گوش دادن استفاده می کند. به عبارتی خوب گوش دادن مدیر می تواند به زیردستان اعتماد بدهد تا گزارشات خود را بیان کرده و پیام‌های خود را به او منتقل کنند. همچنین به ایجاد روابط خوب و مطلوب بین طرفین و پیشگیری از اختلاف نظرها، کشمکش‌ها، سوتفاهمات و غیره کمک می کند.



گوش دادن در تعاملات اجتماعی دارای دو معنا است. گوش دادن فعال معنای اول می‌باشد. در گوش دادن فعال شنونده در حین اینکه به طرف مقابل خود گوش می‌دهد، همزمان احساسات خود را بیان کرده و با نشان دادن واکنش‌های به جا و به موقع با او همراه می‌کند. در این فن باید بیشترین استفاده از سایر حواس مانند بینایی یا شنوایی انجام شود. آنچه فرد مقابل احساس می‌کند، را به زبان آورده و با هدف درک کردن به او گوش می دهیم. توجه کنید که گوش دادن فعال زمانی رخ می دهد که ما رفتارهایی از خود نشان دهیم که نشانه‌ی توجه ما به طرف مقابل باشد.

معنای دوم گوش دادن منفعل است. این فن از گوش دادن تکیه بر جنبه های پنهان شنونده دارد. برای مثال ممکن است شخصی به طور پنهانی و بدون نشان دادن هیچ نوع واکنشی به کسی گوش دهد و صحبت‌های او را بشنود. یا اینکه در حین اینکه مقال او نشسته و به او گوش می دهد، هیچ رفتاری از خود نشان ندهد. در این شیوه از گوش دادن ما بدون اینکه با رفتارها  حرکات خود نشان دهیم که به طرف مقابل مان گوش می دهیم، تمام حرف‌ها و گفته‌های او را شنیده و اطلاعات لازم را دریافت می‌کنیم.

در روابط بین فردی ما سعی می کنیم گوش دادن فعال را در خود تقویت کنیم. که نشان دهیم به صحبت‌های طرف مقابل توجه و دقت داریم. و اطلاعات آن‌ها را جذب می کنیم.
در روابط بین فردی ما با مهارت گوش دادن فعال که از پیام‌های کلامی و غیر کلامی تشکیل شده است، سر  کار داریم. چرا که برای به دست آوردن این مهارت ابتدا لازم است آن را بشنویم. سپس با رفتارهای کلامی و غیر کلامی نسبت به آن‌ها واکنش نشان دهیم. مهارت های کلامی شامل بیان احساسات و عواطف ما در خصوص نقطه نظرات و احساسات گوینده است و پیام‌های غیر لامی شامل زبان بدن یا حالات چهره می‌باشد که متناسب با صحبت‌های طرف مقابل آن‌ها را از خود نشان می دهیم. برای آموختن این مهارت‌ها و یاد گرفتن گوش دادن فعال مشاوره روابط بین فردی می تواند به شما کمک کند. در مشاوره روابط بین فردی یاد می گیرید که چرا و کی و کجا باید از گوش دادن فعال استفاده کنید. همچنین می‌توانید این مهارت را رد خود تقویت کنید.



این یکی از نشانه‌های اصلی و خوب گوش دادن در تعاملات اجتماعی است. استفاده از علائم کلامی شامل تصدیق، تحسین، انعکاس احساسات، تعبیر و تفسیر کردن و غیره است.

بهره بردن از گفتار در تعاملات اجتماعی باید مناسب با احوالات و وضعیت شخص مقابل باشد. چرا که زیاده‌روی یا تفریط در گفتار یا پرسش سوالات نابجا سبب می‌شود که شما انگیزه تان را در ادامه تعاملات از دست داده و باعث از بین رفتن جو اعتماد و همچنین عدم کسب اطلاعات کافی می شود.


این نوع از علائم کلامی شامل حرف هایی است که صحبت‌های طرف مقابل را تایید کند. تصدیق می‌تواند با رفتار و حرکات رفتاری هم نشان داده شود. از تصدیق برای تقویت قسمت های مهم گفتار طرف تعامل و جهت دادن به آن استفاده می کنیم. برخی از علائم کلامی تصدیق عبارتند از “بله”، “درست است”، و غیره. تحسین هم مانند تصدیق نوعی حرکت مثبت در تایید حرف‌های طرف مقابل است. اما کمی فراتر از یک توافق ساده بوده و به نوعی شور ور شوق بیشتری دارد. کلامی که برای تصدیق استفاده می‌شود، عبارتند از “آفرین”، “چه جالب”، “ادامه بده”، “عالیه” و غیره. این کلام نیز باید به نسبت موقیعت و شرایط استفاده شوند.


علائم غیرکلامی

واکنش‌ها و علائم غیرکلامی هم نقش مهمی در گوش دادن به کلام طرف مقابل ایفا می کنند. درواقع شما با نشانه‌های غیرکلامی به طرف مقابل نشان می دهید که درحال گوش دادن به صحبت‌های او هستید و تمام حواس و تمرکزتان پیش اوست. علائم رایج غیر کلامی شامل مواردی مثل تکان دادن سر، تغییر حالات چهره، تماس مستقیم چشم، زبان بدن و غیره می‌باشند. در زیر این موارد را به تفصیل شرح می‌دهیم.

تکان دادن سر: تکام دادن سر در مذاکرات نشانه توجه و گوش دادن به حرف‌های طرف مقابل است. این کار باعث تشویق گوینده برای ادامه دادن صحبت‌هایش می‌شود.

حالات چهره: حالات چهره نشانگر هیجانات و عواطف درونی ما هستند. برای مثال بالا بردن ناگهانی ابرو نشانه تعجب در شنیدن برخی از صحبت‌های گوینده است.

وضعیت بدن: وضعیبت بدن یا به اصطلاح زبان بدن می تواند گویای میزان هیجانات مثبت یا منفی، تمایل یا نگرش ما در واکنش به صحبت های گوینده باشد. به همی دلیل توجه به نحوه نشستن از اهیت بالایی برخوردار است.

تماس مستقیم چشمی: تماس مستقیم چشمی به گوینده این پیام را می‌دهد که شما درحال گوش دادن به حرف‌های او هستید. اگر شنونده باشیم بیشتر از گوینده نگاه‌های مستقیم و طولانی داریم.
مشاوره روابط بین فردی می‌تواند به شما کمک کند تا این مهارت‌ها را یاد گرفته و در خود تقویت کنید. در صورتی که حس می کنید در این زمینه مشکلی دارید، بهتر است از خدمات مشاوره استفاده کنید.
  پاسخ
تبلیغات
ads


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
تبلیغات
ads