۱۳۹۷-۰۱-۰۹، ۱۲:۰۰ ب.ظ
اگر استراتژی بازاریابی شرکت حقوقی شما شامل ارائه جستجوهای آنلاین می شود و به طور کل یکی از ارکان اصلی بازاریابی شما بر پایه بازاریابی آنلاین بنا شده است، حفظ وب سایت شما در بالای نتایج جستجو ضروری می باشد.بیش از 50% کلیک ها در نتایج جستجو بر روی 3 نتیجه اول انجام می شود، روشن است که رتبه بندی بالا مهم و مورد پسند است.
زمانی که شما با یک شرکت بازاریابی اینترنتی کار می کنید، یکی از اولین سوالاتی که در ارزیابی خدمات آنها به ذهنتان می رسد اینست که:
آیا شما رتبه اول در گوگل را تضمین می کنید؟
بسته به نوع خدمات حقوقی که شما ارائه می دهید، ممکن است مشکلات گوناگونی برای وب سایت و رتبه بندی شما پیش بیاید که حتی بسیاری از کارشناسان خبره در بازاریابی آنلاین نتوانند به راحتی آن را عیب یابی کنند.شما خودتان این موضوع را می دانید که در برخی موارد مهم نیست که شخصی یک وکیل خوب باشد چرا که نتیجه نهایی به انواع عوامل که خارج از کنترل هم می باشند بستگی دارد.
خب حالا کار یک وکیل را در کنار کار یک سئو کار و بازاریاب اینترنتی قرار دهید؛ بنابراین هنگامی که یک شرکت بازاریابی به شما می گوید "ما تضمین می کنیم که شما را در رتبه 1 و یا رتبه های بالا قرار می دهیم"، آیا باید به این ادعا تکیه کنید؟!
احتمالا خیر
چه چیزهایی را در رتبه بندی وب سایت در نتایج جستجو به کار بگیرید؟
کلمات کلیدی (عباراتی که مردم در گوگل وارد می کنند و از طرفی هم سئوکاران تلاش می کنند براساس آنها رتبه سایت را ارتقا دهند) بسیار پهنه گسترده ای دارد و در حجم جستجو، رقابت پذیری و سودمندی متفاوت است.انتخاب کلمات کلیدی مناسب، صرفا از رتبه اول بودن مهم تر است.هر کسی می تواند با یک کلمه کلیدی مبهم رتبه بالایی را بدست آورد.
به این مثال توجه کنید، برای مثال شرکت دارکوب می تواند یک بسته تضمینی سئو با رتبه اول را به شما بفروشد.به راحتی، شما می توانید برای عبارت پایین رتبه خوبی کسب کنید:
"شرکت دارکوب با 15 سال سابقه طراحی سایت و سئو"
خب مشکل کاملا واضح است: هیچ کس برای چنین عبارتی در گوگل جستجو نمی کند! ضمن این که این عبارت کلیدی بسیار بلند است (از استاندارد عبارات کلیدی دم بلند یا همان Long Tail هم بلند تر است)، بسیار هم بعید به نظر می رسد که کسی هرگز سایت شما را ببیند.
اگر با شرکتی کار می کنید که مدعی است رتبه شما را تضمین می کند، مطمئن شوید جستجوهایی که برای آنها هزینه می کنید و سئوکاران روی آنها کار می کنند، برای شرکت مفید است و کارایی لازم را دارد.ابزارهای مختلفی برای محاسبه حجم جستجو براساس کلمات کلیدی خاص وجود دارد.در ابتدا با Google Keyword Planner شروع می کنیم که بخشی از ابزارهای Adwords (ادوردز) می باشد (اگر چه برای استفاده از آن مجبور به پرداخت هزینه تبلیغات نیستید و می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید).شما باید از متخصصان بازاریابی که با آنها همکاری می کنید، گزارش هایی در مورد حجم جستجوهایی که سعی در بالا بردن رتبه آن برای وب سایت را دارند دریافت کنید.
چرا نمی توان داشتن رتبه در صفحه اول گوگل را تضمین کرد؟
رتبه بندی به صورت ذاتی ناپایدار است.گوگل هم مرتبا تغییراتی را اعمال می کند و الگوریتم های جستجوی خود را به روز می کند، بنابراین تضمین قرار گرفتن وب سایت در رتبه ای خاص برای مدت زمان مشخصی امکان پذیر نمی باشد.این دقیقا مسئله ای است که بسیاری از شرکت هایی که کار بهینه سازی وب سایت را انجام می دهند به شما نخواهند گفت.
علاوه بر این، نتایج محلی می تواند روی رتبه بندی گوگل تاثیرگذار باشد و در مقایسه با نتایج در مکان های جغرافیایی دیگر نا متوازن باشد.به همین دلیل است که گوگل به طور مداوم برای سفارشی کردن نتایج جستجو با توجه به موقعیت جغرافیایی شما کار می کند.شما بهترین تجربه کاربری را برای مخاطبان وب سایتتان در محل جغرافیایی مشابهتان می خواهید و به همین دلیل است که بهینه سازی محلی بسیار مهم می باشد.
جای تعجب هم نیست که بسیاری از آژانس ها و شرکت های معتبری که کار سئو را انجام می دهند، از دادن وعده ها خود داری می کنند.کسب و کار و صنعت سئو دیگر به سادگی گذشته نیست.موتورهای جستجو به طور فزاینده ای در حال پیچیده تر شدن می باشند و شما می توانید برای گرفتن نتایج خوب در گوگل با کمک گرفتن از شرکت های سئوکار، استراتژی بهینه سازی داشته باشید، اما تضمین رتبه کاملا غیر ممکن است.
گوگل به شرکت های سئوکاری که وعده رتبه اول در نتایج خود را می دهد هشدار داده است
شرکت های بهینه ساز وب سایت باید بدانند که گوگل دستورالعمل های بسیار ساده ای دارد که پیروی از آنها منجر به بهینه شدن وب سایت می شود و برای سایت مزایایی در پی خواهد داشت.بازاریابان به نفع خود و مشتریانشان گاهی اوقات قصد دارند تا برخی قوانین را خنثی کنند یا نادیده بگیرند که بازهم یک حقیقت هم چنان پا برجا باقی می ماند:
"هیچکس نمی تواند رتبه اول در گوگل را تضمین کند"
شخص یا شرکتی که این ادعا را می کند، نباید جدی گرفته شود.خوشبختانه شرکت های معتبر طراحی سایت در صنعت سایت از این تاکتیک بازاریابی استفاده نمی کنند.اکثر آنها به مشتریان خود و صاحبان سایت ها می گویند که سئو یک پروسه همیشگی است که باید همیشه اقدام هایی برای بهبود آن صورت پذیرد تا وب سایت شما در "صفحه اول" قرار بگیرد و هیچگاه نمی توان آن را تضمین کرد، چون بسیاری از شرایط از عهده این شرکت ها خارج است.
گوگل اکیدا به شرکت هایی که ادعا می کنند می توانند رتبه اول در نتایج را تضمین کنند و یا ادعا می کنند ارتباط خاصی با گوگل دارند، هشدار داده است.این ادعا اصلا درست نیست و به رتبه بندی وب سایت شما کمکی نمی کند.
خدمات سئو خیلی ارزان نیستند، حداقل برای شرکت هایی که به خوبی آن را انجام می دهند این چنین است (البته در مقایسه با روش های دیگر بازاریابی بسیار به صرفه است و کارایی بالایی دارد) و البته تا رسیدن به نتیجه زمانی هم از شما می گیرد؛ پس بهتر است هنگام انتخاب شرکت مورد نظر خود نهایت دقت را به کار گیرید.
همکاری با شرکت معتبر سئو کار و یا مشاوره سئو
کلید موفقیت در سئو و رسیدن به بهترین نتیجه برای هر صاحب وب سایتی، همکاری با یک شرکت معتبر در زمینه بهینه سازی وب می باشد.موفقیت در سئو به هیچ وجه اتفاقی نیست و کارهای مربوط به آن برای یکبار انجام نمی شود، بلکه یک استراتژی همیشه در حال انجام است که به صورت مداوم باید بهبود یابد و اصلاح شود و برای ارتقای وب سایت پیاده سازی شود.
یک استراتژی سئو موفق از اجزای متعددی تشکیل می شود.مهمترین آنها هم بهینه سازی وب سایت برای یک لیست خاص از کلمات کلیدی است.به همین دلیل محتوا بسیار مهم می باشد؛ محتوای با کیفیت بالا، پایه و فونداسیون کسب رتبه بالا در گوگل می باشد.
جنبه بعدی در نظر داشتن رقبا می باشد.این کار را می توان از روش های مختلفی انجام داد و خود این روش ها جزئیات بیشتر دیگری دارند که باید در مقالات دیگر شرکت دارکوب آنها را مشاهده کنید.همچنین می توانید در کمپین تبلیغات پولی هم شرکت کرده و از مزایای آن هم استفاده کنید.همه اینها به بودجه و کسب و کارشما بستگی دارد.
خطرهای بازاریابی به وسیله سئو کلاه سیاه
شرکت های طراح سایت که کار بهینه سازی را انجام می دهند باید به شدت از تکنیک های کلاه سیاه دوری کنند.این روش ها تلاش می کنند تا با الگورریتم های جستجو گوگل بازی کنند و به طریقی آنها را دور بزنند تا به صورت موقتی جایگاه بالایی در نتایج جستجوی گوگل بدست بیاورند.اما چون گوگل این روش ها را غیر عادلانه می داند، در نهایت به سایت شما آسیب زده و به احتمال بسیار زیاد وب سایت توسط گوگل جریمه می شود که البته گاهی اوقات این جریمه ها غیر قابل جبران می باشند.
انتخاب شرکت اشتباه برای سئو و در دام آنها افتادن به خاطر اینکه آنها تضمین کرده اند به سرعت ما را در جایگاه اول قرار می دهند می تواند عواقب بدی برای کسب و کار ما داشته باشد چون بسیاری از آنها از تکنیک های کلاه سیاه استفاده می کنند.
با این تکنیک ها شما موقتا خوشحال می شوید و آنها هم احتمالا شما را به سرعت در رتبه های بالا قرار داده اند و در واقع به تعهد خود عمل کرده اند، اما خودتان می دانید پس از گذشت زمانی کوتاه چه اتفاقی خواهد افتاد؛ گوگل شما را در Blacklist خود قرار می دهد و دامنه شما را براساس تخلف صورت گرفته جریمه خواهد کرد.
چرا این موضوع مهم است؟ نام دامنه شما همان URL اصلی شما می باشد (مانند Joomir.Com).اگر چه ممکن است متون یا طراحی و دیزاین وب سایت ماه به ماه و یا سال به سال تغییر کند، اما نام دامنه شما ثابت است و معرف شخصیت و هویت اصلی وب سایت شما می باشد و این شرایط تغییر به این سبک را ندارد.پس شما اگر بخواهید که به آن آسیب نزنید باید بدانید که چه کارهایی باید انجام دهید.روش های ناسالم و سالم کاملا از هم تفکیک شده اند و به راحتی می توان از روش های سالم دوری کرد که مهم ترین آنها عبارتند از:
- Keyword Stuffing (استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی): تکرار غیر طبیعی کلمات کلیدی دلخواه در متون وب سایت.
- خرید لینک ها: از آنجا که وجود پیوند سایت ما در سایت های دیگر برای سئو سایت بسیار ارزشمند است، بازاریابان اینترنتی ممکن است لینک هایی را از سایت های دیگر برای افزایش رتبه وب سایت خریداری کنند.این کار کاملا اشتباه است و بک لینک دهی یکی از کارهای تخصصی و زمانبر و حساس است که باید به دست افراد متخصص آن سپرده شود.
- متون بسیار کوچک و یا مخفی: این تکنیک کمی قدیمی است اما هنوز هستند برخی از افراد سودجو که به بهانه تضمین رتبه اول وب سایت این کار را برای مشتریان بخت برگشته خود انجام می دهند.در این روش یا خود صاحبان وب سایت و یا سئو کاران متون مخفی یا بسیار کم رنگ و یا بسیار کوچک را به عنوان پیوند و یا کلمه کلیدی در سایت قرار می دهند.برای مثال آنها رنگ فونت کلمات کلیدی مذکور را همرنگ پس زمینه سایت ایجاد می کنند، بنابراین خواننده سایت همان متون معمول در سایت را می بیند اما ربات های گوگل این کلمت و کدهای ناخوانا برای خوانندگان معمولی را هم مشاهده می کند.این کلمات می تواند با موضوع سایت مرتبط باشد و یا به کل هیچ ارتباطی با آن نداشته و صرفا به دلیل جذب کاربر کلمات کلیدی پر جستجو اما بی ربط به سایت باشد.
- بسیار، بسیار و بسیار روش های بیشتر دیگر.
گوگل همیشه در حال تغییر است
الگوریتم های گوگل ممکن است در سال بالغ بر 1000 بار دچار تغییر و تحول شوند.علاوه بر این، در حال حاضر گوگل نتایج را براساس رفتار فردی و موقعیت جغرافیایی کاربران سفارشی می کند.پس یعنی بر این اساس ممکن است شما در یک روز مشخص در رتبه اول قرار بگیرید و در روز بعدی، ممکن است این جایگاه تغییر کند.
گوگل میانگین رتبه شما را براساس کلمات کلیدی خاص در ابزار Google Webmaster به شما خواهد گفت.اما روزهایی که وب سایت ها برای خود یک جایگاه مشخص و ثابت در نتایج Google داشتند گذشته است.رنکینگ شما می تواند دقیقه به دقیقه تغییر کند، یعنی زمانی که شرکتی وب سایت شما را در رتبه 1 قرار می دهد، این رتبه می تواند به سرعت تغییر کرده و سایت شما نزول کند؛ اگر از روش های غیر قانونی و کلاه سیاه استفاده شده باشد که این نزول و جریمه های بیشتری در پی خواهد داشت.