۱۳۹۹-۰۷-۰۲، ۰۶:۱۶ ب.ظ
بازاریابی ارجاعی (referral marketing) یکی از بهترین و قوی ترین روش های بازاریابی در میان مردم است. این نوع بازاریابی در بین مردم به بازاریابی دهان به دهان نیز معروف است.
منظور از بازاریابی دهان به دهان، خرید یک محصول توسط مشتری به واسطه نظر و پیشنهاد دیگران است.
دلیل محبوبیت این نوع بازاریابی، تأثیر بسیار زیاد نظر اطرفیان، دوستان، افراد مشهور جامعه، افراد خانواده و افراد مشهور در فضای مجازی بر روی نظر مردم است. اگر کمی به اطراف خود دقت کنیم متوجه خواهیم شد که خود ما نیز اکثر اوقات از همین طریق اقدام به خرید می کنیم.
نظر دوستان و آشنایان به شدت می تواند بر روی عقیده ما تأثیر بگذارد. مخصوصاً زمانی که از یک محصول تبلیغ منفی انجام می شود و یکی از مصرف کنندگان به هر دلیلی از آن راضی نیست. خیلی از افراد از خرید آن محصول صرف نظر می کنند.
دلیل تأثیر گذاری بازاریابی ارجاعی
دقت در انتخاب مخاطبین
جلب اعتماد مخاطبین
دستیابی آسان به مشتری
دقت در انتخاب مخاطبان
به طور کل دو فاکتور در موفقیت کمپین های تبلیغاتی وجود دارد:
انتخاب مخاطبان علاقمند به محصولات
ارسال پیام های مناسب
در بازاریابی ارجاعی هر دو عامل با هم وجود دارد.
در بازاریابی ارجاعی یا بازاریابی دهان به دهان به دلیل اینکه پیام ها در بین افراد جامعه از طریق دوستان و نزدیکانشان به آنها ابلاغ می شود، لذا طبق شناختی که از یکدیگر دارند پیام های تبلیغاتی را به کسانی منتقل می کنند که به آن محصول علاقمند باشند.
بنابراین این روش از دیگر روش های بازاریابی مؤثرتر بوده و به کمک این روش می توانید مخاطبان و مشتریان بسیاری به دست آورید.
جلب اعتماد مشتریان
اعتماد مهمترین فاکتور برای موفقیت یک کسب و کار است. زمانی که شما به یک فروشنده اعتماد نداشته باشید، بنابراین هیچ وقت از او خرید نمی کنید و یا اگر خرید کنید از خرید خود راضی نیستید.
در بازاریابی ارجاعی زمانی که تشویق به خرید از سوی افراد مورد اطمینان باشد، مورد قبول مردم قرار می گیرد.
مثلاً اگر یکی از اعضای فامیل یا خانواده محصولی را پیشنهاد کند و یا یک شخصیت معروف در صفحه شخصی خود یک محصول را معرفی کند، یا در یک مجله معتبر توسط یک نویسنده معروف محصولی پیشنهاد شود، شما با خیالی آسوده از آن محصولات خریداری می کنید.
تحقیقات در این زمینه نشان دهنده این است که این نوع بازاریابی اگر توسط افرادی که مورد اعتماد مردم هستند انجام شود، بسیار موفق تر است.
البته این نکته را هم بخاطر بسپارید که بازاریابی ارجاعی فقط در محدوده دوستان مورد اعتماد و افراد خانواده نیست. بلکه هر فردی که مورد اعتماد شخص باشد می تواند به او در این مسیر کمک کند.
منابع مورد اعتماد در بازاریابی ارجاعی
منظور از بازاریابی دهان به دهان، خرید یک محصول توسط مشتری به واسطه نظر و پیشنهاد دیگران است.
دلیل محبوبیت این نوع بازاریابی، تأثیر بسیار زیاد نظر اطرفیان، دوستان، افراد مشهور جامعه، افراد خانواده و افراد مشهور در فضای مجازی بر روی نظر مردم است. اگر کمی به اطراف خود دقت کنیم متوجه خواهیم شد که خود ما نیز اکثر اوقات از همین طریق اقدام به خرید می کنیم.
نظر دوستان و آشنایان به شدت می تواند بر روی عقیده ما تأثیر بگذارد. مخصوصاً زمانی که از یک محصول تبلیغ منفی انجام می شود و یکی از مصرف کنندگان به هر دلیلی از آن راضی نیست. خیلی از افراد از خرید آن محصول صرف نظر می کنند.
دلیل تأثیر گذاری بازاریابی ارجاعی
دقت در انتخاب مخاطبین
جلب اعتماد مخاطبین
دستیابی آسان به مشتری
دقت در انتخاب مخاطبان
به طور کل دو فاکتور در موفقیت کمپین های تبلیغاتی وجود دارد:
انتخاب مخاطبان علاقمند به محصولات
ارسال پیام های مناسب
در بازاریابی ارجاعی هر دو عامل با هم وجود دارد.
در بازاریابی ارجاعی یا بازاریابی دهان به دهان به دلیل اینکه پیام ها در بین افراد جامعه از طریق دوستان و نزدیکانشان به آنها ابلاغ می شود، لذا طبق شناختی که از یکدیگر دارند پیام های تبلیغاتی را به کسانی منتقل می کنند که به آن محصول علاقمند باشند.
بنابراین این روش از دیگر روش های بازاریابی مؤثرتر بوده و به کمک این روش می توانید مخاطبان و مشتریان بسیاری به دست آورید.
جلب اعتماد مشتریان
اعتماد مهمترین فاکتور برای موفقیت یک کسب و کار است. زمانی که شما به یک فروشنده اعتماد نداشته باشید، بنابراین هیچ وقت از او خرید نمی کنید و یا اگر خرید کنید از خرید خود راضی نیستید.
در بازاریابی ارجاعی زمانی که تشویق به خرید از سوی افراد مورد اطمینان باشد، مورد قبول مردم قرار می گیرد.
مثلاً اگر یکی از اعضای فامیل یا خانواده محصولی را پیشنهاد کند و یا یک شخصیت معروف در صفحه شخصی خود یک محصول را معرفی کند، یا در یک مجله معتبر توسط یک نویسنده معروف محصولی پیشنهاد شود، شما با خیالی آسوده از آن محصولات خریداری می کنید.
تحقیقات در این زمینه نشان دهنده این است که این نوع بازاریابی اگر توسط افرادی که مورد اعتماد مردم هستند انجام شود، بسیار موفق تر است.
البته این نکته را هم بخاطر بسپارید که بازاریابی ارجاعی فقط در محدوده دوستان مورد اعتماد و افراد خانواده نیست. بلکه هر فردی که مورد اعتماد شخص باشد می تواند به او در این مسیر کمک کند.
منابع مورد اعتماد در بازاریابی ارجاعی
- دوستان و افراد خانواده
- بررسی کامنت های آنلاین کاربران
- اظهار نظر افراد مشهور
- گویندگان خبر
- مشتری های قبلی محصولات