۱۴۰۰-۰۷-۰۷، ۰۴:۰۱ ب.ظ
اسقاط خودروهای فرسوده یکی از مهمترین بخشهای کمک کننده به صنعت خودرو کشور است؛ زیرا فعال بودن این بخش نشاندهنده توانمندی صنعت خودروسازی، قطعهسازی و واردات خودرو محسوب میشود. طی دو سال اخیر، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و فعالیت مراکز اسقاط نیز همانند بخش تولید و واردات خودرو دستخوش کسادی شد که این امر هم به اشتغالزایی و بیکاری هرچه بیشتر بخش تولید و صنعت خودروسازی لطمه زد و هم به سهم ماشینهای فرسوده هر سال افزود.
مالکان خودروهای فرسوده در سیستم شماره گذاری به سه دسته یعنی خودروهای فرسوده که به پلاک ملی تعویض پلاک شدهاند، خودروهای فرسوده که دارای پلاک مجازی در سیستم هستند و خودروهای فرسوده که هیچ اقدامی در خصوص تعویض پلاک و یا اختصاص پلاک مجازی به روی آنها انجام نشده است، تقسیم میشوند. مالکین خودروهای فرسوده باید در صورت فروش به صورت وکالتی از سرنوشت خودرو، تعویض پلاک و یا تحویل به مراکز اسقاط قانونی مطلع شده و تا پایان مراحل قانونی تعویض پلاک و یا اسقاط و ثبت در سیستم شماره گذاری مراحل را پیگیری و به سرانجام رسیدن وضعیت خودرو از نظر قانونی اطمینان حاصل کنند و همچنین در خصوص خودروهایی که امکان ثبت نام در مراکز فرسوده را ندارند، با مراجعه به شماره گذاری پلیس راهور با دادن درخواست نسبت به اوراق وسایل نقلیه اقدام و با ابطال اسناد و تحویل پلاک وسایل نقلیه به انبار پلاک و تصفیه دیون دولتی مراحل قانونی اسقاط و خارج کردن از سیستم، شمارهگذاری را انجام دهند..
شرایط اسقاط خودروهای فرسوده
در حال حاضر، عمده تقاضا برای از ردهخارجکردن خودروها بیشتر مربوط به تاکسیها است. چراکه با برخورد پلیس و جو مثبت جامعه، بخش اعظمی از خودروهای سواری، همان سالهای ابتدایی راهی مراکز اسقاط خودرو فرسوده شد. در حال حاضر (سال 99)، متقاضی میتواند از وام 50 میلیون تومانی (برای تهران، مشهد، همدان و اصفهان) بهره ببرد. باید در نظر داشت که فارغ از این وام، مبلغی حدود 7 میلیون تومان هزینه اسقاط و البته مابقی قیمت خودروی درخواستی نیز باید از سوی متقاضی پرداخته شود.
چالش بزرگ برای نوسازی خودروهای فرسوده بهویژه تاکسیها، آن است که خودروسازان قیمت مصوبی را اعلام نکردهاند و اگر هم اعلام کنند، این احتمال وجود دارد که طی سه ماه بعد از آن، طبق دستورالعمل شورای رقابت، باز هم با افزایش نرخ روبرو شوند.
برای اینکه خودرویی وارد فرایند اسقاط شود، باید در دسته فرسودهها قرار بگیرد. وامی هم به دارندگان این خودروها داده میشود تا بتوانند با سپردن خودروی خود به فرایند اسقاط و خارجشدن از دور، وسیله دیگری تهیه کنند. البته باید بدانید که اسقاط کردن خودرو هزینهای در حدود ۷ میلیون تومان دارد و وامی که به صاحبان این خودروها بعد از اسقاط تعلق میگیرد، در حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون است.