۱۳۹۹-۰۹-۰۱، ۰۶:۳۰ ب.ظ
طراحی لوگو حرفه ای نیازمند دانش و مهارت های خاصی در حوزه گرافیک، روان شناسی و فرهنگ جامعه است. امروزه لوگو بخشی جدایی ناپذیر از هر برند و کسب و کار و سازمانی است که سعی می شود تا به گونه ای طراحی شود تا علاوه بر ساده بودن، جذاب و خلاصه و در عین حال منحصر به فرد باشد. اما برای ایجاد این ویژگی های مهم، لازم است تا یک سری نکات ریز و مهم در نظر گرفته شود که در این مقاله می خواهیم به معرفی بخشی از آنها بپردازیم.
لوگو
logo يا آرم، یک جلوه و عنصر بصری است که برای معرفی برند، شرکت یا کسب و کار شما به کار می رود. امروزه شرکت های تجاری، کسب و کار های مختلف، ادارات و مجموعه های گوناگون از این المان گرافیکی استفاده می کنند تا بتوانند به نوعی خود را در میان مخاطبان و افراد جامعه معرفی کنند.
به طور کلی استفاده از علائم، نشانه ها و تصاویر از مدت های بسیار دور استفاده می شده است. در زبان فارسی به این عنصر گرافیکی، نشان واره نیز گرفته می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد انواع logo، ویژگی ها و طراحی آن مطالب مفیدی را بیان کنیم.
تصویر شماره یک
طراحی لوگو حرفه ای
طراحی لوگو یک مهارت و حرفه است که در آن باید به ریزه کاری ها و ظرافت کاری های بسیاری توجه شود. به عنوان مثال باید یک فرد طراح logo بتواند چه از دیدگاه آن کسب و کار و چه از دیدگاه مشتری به لوگو بنگرد. از طرفی با روان شناسی رنگ ها و اشکال آشنا باشد و بتواند با استفاده از عناصر مختلف و یا ایجاد طرح های خاص و متفاوت، نیازها و خواسته های مشتری را بیان کند.
همچنین در طراحی لوگو حرفه ای باید به انواع آن نیز اشاره نمود که عبارتند از:
تصویر شماره دو
نکات مهم در طراحی لوگو حرفه ای
در طراحی لوگو حرفه ای لازم است نکات بسیاری در نظر گرفته شود که سعی می کنیم بخش مهمی از آنها را بیان کنیم. در اولین گام از طراحی لوگو حرفه ای، لازم است هدف، توضیحات و نوع فعالیت آن شرکت یا کسب و کار به طور کامل برای طراح بیان شود. ذکر نکات اضافی مانند وقایع مهم یا تاریخچه ای از شرکت نیز می تواند کمک کننده باشد.
در مرحله بعد لازم است طراح این خواسته ها را بررسی کرده، جامعه هدف را شناسایی و روند طراحی را شروع کند. بهتر است طراحی لوگو با رسم طرح های اولیه به صورت دستی روی یک کاغذ انجام شود. شما می توانید در ابتدا چندین طرح ساده و مرتبط با موضوع که به ذهنتان می رسد را رسم کرده و سپس با الگوگیری از همه آنها و یا ترکیب آنها، یک طرح اولیه از الگو نهایی ایجاد کنید. همچنین در این مرحله لازم است توجه کنید که طرح ها و اشکال الگو خود روانشناسی خاصی دارند. به طور مثال در یک دایره نمایانگر حس دعوت و دوستی و یک مثلث نمایانگر حس قدرت و تسلط است.
تصویر شماره سه
ویژگی های logo در طراحی حرفه ای
علاوه بر نكته بسیار ریز و مهمی که در انتهای مطلب قبل بیان کردیم، در طراحی لوگو حرفه ای باید به ویژگی های زیر نیز اهمیت داده شود که عبارتند از:
تصویر شماره چهار
قیمت طراحی logo
به طور کلی قیمت طراحی لوگو حرفه ای به عوامل مختلفی بستگی دارد که این عوامل می توانند شامل موارد زیر باشند:
لوگو
logo يا آرم، یک جلوه و عنصر بصری است که برای معرفی برند، شرکت یا کسب و کار شما به کار می رود. امروزه شرکت های تجاری، کسب و کار های مختلف، ادارات و مجموعه های گوناگون از این المان گرافیکی استفاده می کنند تا بتوانند به نوعی خود را در میان مخاطبان و افراد جامعه معرفی کنند.
به طور کلی استفاده از علائم، نشانه ها و تصاویر از مدت های بسیار دور استفاده می شده است. در زبان فارسی به این عنصر گرافیکی، نشان واره نیز گرفته می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد انواع logo، ویژگی ها و طراحی آن مطالب مفیدی را بیان کنیم.
تصویر شماره یک
طراحی لوگو حرفه ای
طراحی لوگو یک مهارت و حرفه است که در آن باید به ریزه کاری ها و ظرافت کاری های بسیاری توجه شود. به عنوان مثال باید یک فرد طراح logo بتواند چه از دیدگاه آن کسب و کار و چه از دیدگاه مشتری به لوگو بنگرد. از طرفی با روان شناسی رنگ ها و اشکال آشنا باشد و بتواند با استفاده از عناصر مختلف و یا ایجاد طرح های خاص و متفاوت، نیازها و خواسته های مشتری را بیان کند.
همچنین در طراحی لوگو حرفه ای باید به انواع آن نیز اشاره نمود که عبارتند از:
- استفاده از تصاویر که شامل انواع لوگو های آیکونیک، سمبولیک و پیکتوگرام می شود
- استفاده از نوشتار که شامل لوگوهای مونوگرام، لوگوتایپ، وردمارک، تایپ بیس می شود.
- ترکیب و تلفیق این دو که لوگوی ترکیبی نام دارد.
تصویر شماره دو
نکات مهم در طراحی لوگو حرفه ای
در طراحی لوگو حرفه ای لازم است نکات بسیاری در نظر گرفته شود که سعی می کنیم بخش مهمی از آنها را بیان کنیم. در اولین گام از طراحی لوگو حرفه ای، لازم است هدف، توضیحات و نوع فعالیت آن شرکت یا کسب و کار به طور کامل برای طراح بیان شود. ذکر نکات اضافی مانند وقایع مهم یا تاریخچه ای از شرکت نیز می تواند کمک کننده باشد.
در مرحله بعد لازم است طراح این خواسته ها را بررسی کرده، جامعه هدف را شناسایی و روند طراحی را شروع کند. بهتر است طراحی لوگو با رسم طرح های اولیه به صورت دستی روی یک کاغذ انجام شود. شما می توانید در ابتدا چندین طرح ساده و مرتبط با موضوع که به ذهنتان می رسد را رسم کرده و سپس با الگوگیری از همه آنها و یا ترکیب آنها، یک طرح اولیه از الگو نهایی ایجاد کنید. همچنین در این مرحله لازم است توجه کنید که طرح ها و اشکال الگو خود روانشناسی خاصی دارند. به طور مثال در یک دایره نمایانگر حس دعوت و دوستی و یک مثلث نمایانگر حس قدرت و تسلط است.
تصویر شماره سه
ویژگی های logo در طراحی حرفه ای
علاوه بر نكته بسیار ریز و مهمی که در انتهای مطلب قبل بیان کردیم، در طراحی لوگو حرفه ای باید به ویژگی های زیر نیز اهمیت داده شود که عبارتند از:
- سادگی، خلاصه و فشرده بودن: یکی از ویژگی های طراحی حرفه ای لوگو، سادگی و در عین حال خلاصه بودن آن ها است. لوگو باید بتواند نام برند یا شرکت را به صورت کامل یا به طور خلاصه بیان کند.
- رنگ ها: رنگ ها پس از شکل، دومین ویژگی و نکته مهم یک طراحی لوگو حرفه ای است. رنگ ها روانشناسی خاص خود را دارند که لازم است در مورد آنها تحقیق شود. در این قسمت باید بهترین رنگ، جذاب ترین و مرتبط ترین رنگ ها برای نوع فعالیت آن شرکت در نظر گرفته شود.
- اندازه: بهتر است لوگو را طوری طراحی کنید تا بتوانید از آن در محصولات، اسناد و جاهای مختلف استفاده کنید. همچنین بهتر است لوگو را به صورت متقارن طراحی کنید. خوانایی و سایز مناسب از ویژگی های مهم طراحی حرفه ای لوگو است.
- مدل لوگو: لازم است با انواع لوگو ها آشنا شوید. سپس از بهترین سبک یا مدل آن برای کسب و کار مورد نظر خود استفاده کنید.
تصویر شماره چهار
قیمت طراحی logo
به طور کلی قیمت طراحی لوگو حرفه ای به عوامل مختلفی بستگی دارد که این عوامل می توانند شامل موارد زیر باشند:
- نوع لوگو که می تواند به صورت تصویری، متنی یا ترکیب این دو باشد
- طراحی دو یا چند زبانه که این نوع طراحی هزینه و وقت بیشتری را می طلبد.
- سطح طراحی لوگو که علاوه بر اینکه هزینه بیشتری را می طلبد، زمان بیشتری از سوی چندین طراح برای آن گذاشته می شود تا طراحی لوگو به صورت انحصاری برای کسب و کار ایجاد شود.
- المان های به کار رفته در لوگو که می تواند اشکالی ساده، کاراکتر یا ترکیب آنها باشد.
- طراحی چند اتود