۱۳۹۸-۱۰-۰۲، ۰۵:۵۳ ب.ظ
یکی از مهم ترین مسائل برای انتخاب علامت تجاری، قوانین در این رابطه است به همین دلیل در انتخاب علامت تجاری باید قوانین رعایت شود. شرایط اساسی انتخاب علامت تجاری به طور کلی به شرح ذیل است:
اولاً – علامت تجاری باید مشروع باشد.
ثانیاً – اغفال کننده و گمراه کننده نباشد، به این معنی که علامت نباید مشتری را از لحاظ جنس یا مبدأ علامت به اشتباه اندازد).
ثالثاً – خلاقانه باشد.
رابعاً – دور از واقعیت نباشد.
خامساً – خلاف اخلاق حسنه و نظم عمومی نباشد.
علامتی را اداره ثبت مالکیت صنعتی جهت به ثبت رساندن می پذیرد که در قانون ممنوع نباشد. ماده 32 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 علامت را در مورد ذیل قابل ثبت ندانسته است:
الف- نتواند کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه دیگر متمایز سازد.
ب- خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
ج- مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در مورد مبدا جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آن ها گمراه کند.
د- عین یا تقلید نشان نظامی ، پرچم یا سایر نشان های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذی ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
ه- عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به موسسه دیگری در ایران معروف است.
و- عین یا شبیه آن قبلاَ برای خدمات غیر مشابه ثبت و معروف شده باشد. مشروط بر آن که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.
ز- عین علامتی باشد که قبلاَ به نام مالک دیگری ثبت شده و با تاریخ تقاضای آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.
اولاً – علامت تجاری باید مشروع باشد.
ثانیاً – اغفال کننده و گمراه کننده نباشد، به این معنی که علامت نباید مشتری را از لحاظ جنس یا مبدأ علامت به اشتباه اندازد).
ثالثاً – خلاقانه باشد.
رابعاً – دور از واقعیت نباشد.
خامساً – خلاف اخلاق حسنه و نظم عمومی نباشد.
علامتی را اداره ثبت مالکیت صنعتی جهت به ثبت رساندن می پذیرد که در قانون ممنوع نباشد. ماده 32 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 علامت را در مورد ذیل قابل ثبت ندانسته است:
الف- نتواند کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه دیگر متمایز سازد.
ب- خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
ج- مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در مورد مبدا جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آن ها گمراه کند.
د- عین یا تقلید نشان نظامی ، پرچم یا سایر نشان های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذی ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
ه- عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به موسسه دیگری در ایران معروف است.
و- عین یا شبیه آن قبلاَ برای خدمات غیر مشابه ثبت و معروف شده باشد. مشروط بر آن که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.
ز- عین علامتی باشد که قبلاَ به نام مالک دیگری ثبت شده و با تاریخ تقاضای آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.