۱۳۹۶-۱۱-۱۱، ۰۵:۴۱ ب.ظ
موسسه فرهنگی و هنری ، به شخصیت های حقوقی گفته می شود که دارای اهداف فرهنگی و هنری اعم از انتفاعی یا غیر انتفاعی می باشند. ارکان اصلی و تشکیلات اساسی موسسه شامل موارد ذیل می باشد :
الف – موسسان(مجمع عمومی)
ب-هیات مدیره
ج- مدیر عامل
د- بازرس
شایان ذکر است ثبت موسسه فرهنگی هنری منوط به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.
• موسس یا موسسان و مدیر مسئول تشکیلات فرهنگی باید دارای شرایط ذیل باشند:
1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
2- نداشتن سوپیشینه کیفری موثر به تایید مراجع ذیربط و برخورداری از حسن شهرت
3- محجور(دیوانه) نبودن و عدم ورشکستگی به تقلب و تقصیر
4- دارا بودن 27 سال سن
5- انجام خدمت وظیفه عمومی و یا ارائه یک برگ معافیت دائم
6- داشتن امکانات کافی مناسب به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
7- داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن به تشخیص مراجع ذیربط
8- صلاحیت علمی و تخصصی یا تجارب کافی متناسب با موضوع (برای تقاضای مراکز تک منظوره)
9- داشتن 6ماه سابقه موثر فعالیت در موسسات و مراکز فرهنگی چند منظوره (برای متقاضی مراکز چند منظوره)
در ذیل به شرح مدارک مورد نیاز جهت ثبت موسسه می پردازیم:
- تصویر برابر اصل کارت ملی (پشت و رو)
- تصویر برابر اصل تمام صفحات شناسنامه (یک نسخه)
- تصویر برابر اصل آخرین مدرک تحصیلی (حداقل مدرک کارشناسی) یا معادل آن
- تصویر برابر اصل کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم (پشت و رو)
- اصل گواهی عدم سوپیشینه کیفری
- اساسنامه (1نسخه) تایپ شده
- صورتجلسات:1- صورتجلسه هیات مدیره تایپ شده 2- صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
- تقاضای تاسیس با ذکر دلایل توجیهی(صورتجلسه تاسیس موسسه فرهنگی)تایپ شده
-عکس 4*3جدید (6قطعه)با درج نام و نام خانوادگی در پشت کلیه عکسها
- پرسشنامه مشخصات فردی تکمیل شده توسط اعضا(دو نسخه)تایپ شده
- برگه های پاسخ استعلام از مراکز و محل کار متقاضیان
- مستندات سوابق فعالیتهای فرهنگی هنری 0متناسب با (زمینه فعالیتهای درخواستی )
- تکمیل فرم حراست توسط مدیر مسئول و اعضای موسس(تایپ شده)
•متقاضی ثبت موسسه فرهنگی هنری می تواند از میان فعالیت های ذیل مواردی را انتخاب و در اساسنامه ثبت نماید.
فعالیتهای عمومی شامل:
1- برگزاری جلسات درخصوص معرفی ،بررسی و نقد کتاب و نشریه
2- انجام مطالعات و تحقیقات در موضوعات متناسب با اهداف و فعالیتهای موسسه و اجرای طرحهای پژوهشی.
3- گرد اوری ،تالیف،تدوین مقالات،ترجمه(غیر رسمی)متون و کتاب به زبانهای خارجی و یا بالعکس.
4- مشارکت در برگزاری همایش و سمینار و همکاری در بر پایی نمایشگاه و جشنواره های فرهنگی هنری.
5- طراحی و اجرای نظامهای اطلاع رسانی ،طراحی سایت،بانکهای اطلاعاتی و یا ایجاد کتابخانه برای سازمانها و موسسات در زمینه های فرهنگی هنری ،علوم قرانی و معارف اسلامی .
6- حروفچینی،ویرایش و تصحیح،تنظیم ،طراحی و صفحه آرایی کتاب و نشریه.
7- ارائه خدمات پیمان مدیریت برای اجرای پروژه های فرهنگی هنری
8-عرضه و مبادله محصولات فرهنگی هنری دارای مجوز از قبیل:کتاب ،مطبوعات،نوارهای صوتی و تصویری،سی دی،فیلمهای ویدئویی و اقلام رایانه ای مجاز به ویژه در زمینه های معارف اسلامی و ادبیات فارسی.
9- برگزاری نشستهای فرهنگی ،ادبی،شعر و شاعری.
10- گرداوری و تدوین مجموعه های مستند درباره مسائل فرهنگی ،اجتماعی و تاریخی ایران و سایر کشورها.
11- گردآوری ، تنظیم، تدوین و انتشار نمایه نامه و فهرستهای موضوعی در زمینه های گوناگون.
فعالیت های خاص شامل:
الف- فعالیتهای فرهنگی ب- فعالیتهای سینمایی و سمعی و بصری ج- فعالیت های تبلیغاتی و مطبوعاتی د- فعالیتهای هنری ه- فعالیتهای آموزشی بوده که می توان از میان زمینه فعالیتهای هر یک ،مواردی را جهت ثبت در اساسنامه انتخاب نمود.
در ادامه به ذکر به این موارد می پردازیم.
الف- فعالیتهای فرهنگی:
1- برگزاری نمایشگاههای کتاب(عمومی و موضوعی)
2- تاسیس و تجهیز مراکز چاپ و نشر.
3- تهیه و توزیع کتاب در داخل و خارج از کشور.
4- انجام فعالیتهای انتشاراتی به منظور انتشار کتاب (با اخذ مجوز لازم)
ب- فعالیت های سینمایی و سمعی و بصری:
1-تهیه فیلمهای تلویزیونی،ویدئویی،انیمیشن و رایانه ای از بلند و کوتاه اعم از داستانی ،مستند،آموزشی،صنعتی و تاریخی متناسب با اهداف موسسه و مطابق با ضوابط مربوطه.
ج: فعالیتهای مطبوعاتی و تبلیغاتی:
1- قبول نمایندگی ویا تاسیس دفاتر جهت توزیع نشریات و یا ایجاد فروشگاه برای عرضه مستقیم مطبوعات.
2- تاسیس خبرگزاری در زمینه های عمومی یا تخصصی.
3- تاسیس دفاتر نمایندگی های مطبوعاتی و سایر رسانه ها.
4- طراحی و برگزاری نمایشگاههای مطبوعاتی عمومی و یا تخصصی.
5- تاسیس دفتر خدمات رسانی به خبرنگاران و روزنامه نگاران.
6- انتشار نشریات تخصصی،ویژه نامه و نشریه داخلی.
7- مشاوره در اجرای برنامه های تبلیغاتی و روابط عمومی.
د- فعالیتهای هنری:
1- برگزاری جشنواره های هنری.
2- تاسیس استودیو های صدابرداری.
3- برگزاری هنرهای نمایشی
4- تاسیس نگارخانه و یا برگزاری نمایشگاههای هنری.
5- اعزام گروههای هنری و یا دعوت از آنان برای اجرای مراسم
6- تاسیس مرکز تهیه و تکثیر آثار صوتی و شنیداری.
ه- فعالیتهای آموزشی:
طراحی و برگزاری دوره های آموزشی مهارتی فرهنگی و هنری در حوزه های :
الف - هنرهای نمایشی در انواع :کارگردانی،بازیگری،قرآنی،نهج البلاغه، سفالگری، کتابداری،نورپردازی، چهره سازی،روزنامه نگاری؛ خبرگزاری، طراحی دکوراسیون، طراحی و صفحه آرایی کتاب و نشریات.
ب-هنرهای تجسمی:نقاشی(پرتره-اجرای روی سطوح بزرگ مانند دیوار ساختمان).
٭عکاسی پرتره:شاخه ای ازعکاسی است که درآن ازچهره انسان عکسبرداری می شود.
نکات قابل ملاحظه در زمینه انتخاب زمینه های فعالیت :
_ موضوع فعالیتهای انتخاب شده در زمینه (فعالیتهای خاص)می بایست به شرط داشتن تجربه و سوابق کاری موثر و یا داشتن رشته تحصیلی مرتبط با موضوع درخواستی انتخاب گردد.
_ موسسه پس از اخذ مجوز لازم فعالیتهای خاص مصوب از مراجع مربوطه با رعایت ضوابط و مقررات هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی مجاز به انجام فعالیتهای مذبور می باشد.
_ حداکثر امکان موضوع فعالیتهای انتخابی تا 10 مورد باشد.
_ موضوعات انتخابی در اساسنامه عینا مطابق با موضوعات پیشنهادی فوق باشد.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.
همواره آماده پاسخگویی به سوالات ثبتی شما عزیزان هستیم.
مراحل ثبت مؤسسه فرهنگی چند منظوره
الف – موسسان(مجمع عمومی)
ب-هیات مدیره
ج- مدیر عامل
د- بازرس
شایان ذکر است ثبت موسسه فرهنگی هنری منوط به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.
• موسس یا موسسان و مدیر مسئول تشکیلات فرهنگی باید دارای شرایط ذیل باشند:
1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
2- نداشتن سوپیشینه کیفری موثر به تایید مراجع ذیربط و برخورداری از حسن شهرت
3- محجور(دیوانه) نبودن و عدم ورشکستگی به تقلب و تقصیر
4- دارا بودن 27 سال سن
5- انجام خدمت وظیفه عمومی و یا ارائه یک برگ معافیت دائم
6- داشتن امکانات کافی مناسب به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
7- داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن به تشخیص مراجع ذیربط
8- صلاحیت علمی و تخصصی یا تجارب کافی متناسب با موضوع (برای تقاضای مراکز تک منظوره)
9- داشتن 6ماه سابقه موثر فعالیت در موسسات و مراکز فرهنگی چند منظوره (برای متقاضی مراکز چند منظوره)
در ذیل به شرح مدارک مورد نیاز جهت ثبت موسسه می پردازیم:
- تصویر برابر اصل کارت ملی (پشت و رو)
- تصویر برابر اصل تمام صفحات شناسنامه (یک نسخه)
- تصویر برابر اصل آخرین مدرک تحصیلی (حداقل مدرک کارشناسی) یا معادل آن
- تصویر برابر اصل کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم (پشت و رو)
- اصل گواهی عدم سوپیشینه کیفری
- اساسنامه (1نسخه) تایپ شده
- صورتجلسات:1- صورتجلسه هیات مدیره تایپ شده 2- صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
- تقاضای تاسیس با ذکر دلایل توجیهی(صورتجلسه تاسیس موسسه فرهنگی)تایپ شده
-عکس 4*3جدید (6قطعه)با درج نام و نام خانوادگی در پشت کلیه عکسها
- پرسشنامه مشخصات فردی تکمیل شده توسط اعضا(دو نسخه)تایپ شده
- برگه های پاسخ استعلام از مراکز و محل کار متقاضیان
- مستندات سوابق فعالیتهای فرهنگی هنری 0متناسب با (زمینه فعالیتهای درخواستی )
- تکمیل فرم حراست توسط مدیر مسئول و اعضای موسس(تایپ شده)
•متقاضی ثبت موسسه فرهنگی هنری می تواند از میان فعالیت های ذیل مواردی را انتخاب و در اساسنامه ثبت نماید.
فعالیتهای عمومی شامل:
1- برگزاری جلسات درخصوص معرفی ،بررسی و نقد کتاب و نشریه
2- انجام مطالعات و تحقیقات در موضوعات متناسب با اهداف و فعالیتهای موسسه و اجرای طرحهای پژوهشی.
3- گرد اوری ،تالیف،تدوین مقالات،ترجمه(غیر رسمی)متون و کتاب به زبانهای خارجی و یا بالعکس.
4- مشارکت در برگزاری همایش و سمینار و همکاری در بر پایی نمایشگاه و جشنواره های فرهنگی هنری.
5- طراحی و اجرای نظامهای اطلاع رسانی ،طراحی سایت،بانکهای اطلاعاتی و یا ایجاد کتابخانه برای سازمانها و موسسات در زمینه های فرهنگی هنری ،علوم قرانی و معارف اسلامی .
6- حروفچینی،ویرایش و تصحیح،تنظیم ،طراحی و صفحه آرایی کتاب و نشریه.
7- ارائه خدمات پیمان مدیریت برای اجرای پروژه های فرهنگی هنری
8-عرضه و مبادله محصولات فرهنگی هنری دارای مجوز از قبیل:کتاب ،مطبوعات،نوارهای صوتی و تصویری،سی دی،فیلمهای ویدئویی و اقلام رایانه ای مجاز به ویژه در زمینه های معارف اسلامی و ادبیات فارسی.
9- برگزاری نشستهای فرهنگی ،ادبی،شعر و شاعری.
10- گرداوری و تدوین مجموعه های مستند درباره مسائل فرهنگی ،اجتماعی و تاریخی ایران و سایر کشورها.
11- گردآوری ، تنظیم، تدوین و انتشار نمایه نامه و فهرستهای موضوعی در زمینه های گوناگون.
فعالیت های خاص شامل:
الف- فعالیتهای فرهنگی ب- فعالیتهای سینمایی و سمعی و بصری ج- فعالیت های تبلیغاتی و مطبوعاتی د- فعالیتهای هنری ه- فعالیتهای آموزشی بوده که می توان از میان زمینه فعالیتهای هر یک ،مواردی را جهت ثبت در اساسنامه انتخاب نمود.
در ادامه به ذکر به این موارد می پردازیم.
الف- فعالیتهای فرهنگی:
1- برگزاری نمایشگاههای کتاب(عمومی و موضوعی)
2- تاسیس و تجهیز مراکز چاپ و نشر.
3- تهیه و توزیع کتاب در داخل و خارج از کشور.
4- انجام فعالیتهای انتشاراتی به منظور انتشار کتاب (با اخذ مجوز لازم)
ب- فعالیت های سینمایی و سمعی و بصری:
1-تهیه فیلمهای تلویزیونی،ویدئویی،انیمیشن و رایانه ای از بلند و کوتاه اعم از داستانی ،مستند،آموزشی،صنعتی و تاریخی متناسب با اهداف موسسه و مطابق با ضوابط مربوطه.
ج: فعالیتهای مطبوعاتی و تبلیغاتی:
1- قبول نمایندگی ویا تاسیس دفاتر جهت توزیع نشریات و یا ایجاد فروشگاه برای عرضه مستقیم مطبوعات.
2- تاسیس خبرگزاری در زمینه های عمومی یا تخصصی.
3- تاسیس دفاتر نمایندگی های مطبوعاتی و سایر رسانه ها.
4- طراحی و برگزاری نمایشگاههای مطبوعاتی عمومی و یا تخصصی.
5- تاسیس دفتر خدمات رسانی به خبرنگاران و روزنامه نگاران.
6- انتشار نشریات تخصصی،ویژه نامه و نشریه داخلی.
7- مشاوره در اجرای برنامه های تبلیغاتی و روابط عمومی.
د- فعالیتهای هنری:
1- برگزاری جشنواره های هنری.
2- تاسیس استودیو های صدابرداری.
3- برگزاری هنرهای نمایشی
4- تاسیس نگارخانه و یا برگزاری نمایشگاههای هنری.
5- اعزام گروههای هنری و یا دعوت از آنان برای اجرای مراسم
6- تاسیس مرکز تهیه و تکثیر آثار صوتی و شنیداری.
ه- فعالیتهای آموزشی:
طراحی و برگزاری دوره های آموزشی مهارتی فرهنگی و هنری در حوزه های :
الف - هنرهای نمایشی در انواع :کارگردانی،بازیگری،قرآنی،نهج البلاغه، سفالگری، کتابداری،نورپردازی، چهره سازی،روزنامه نگاری؛ خبرگزاری، طراحی دکوراسیون، طراحی و صفحه آرایی کتاب و نشریات.
ب-هنرهای تجسمی:نقاشی(پرتره-اجرای روی سطوح بزرگ مانند دیوار ساختمان).
٭عکاسی پرتره:شاخه ای ازعکاسی است که درآن ازچهره انسان عکسبرداری می شود.
نکات قابل ملاحظه در زمینه انتخاب زمینه های فعالیت :
_ موضوع فعالیتهای انتخاب شده در زمینه (فعالیتهای خاص)می بایست به شرط داشتن تجربه و سوابق کاری موثر و یا داشتن رشته تحصیلی مرتبط با موضوع درخواستی انتخاب گردد.
_ موسسه پس از اخذ مجوز لازم فعالیتهای خاص مصوب از مراجع مربوطه با رعایت ضوابط و مقررات هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی مجاز به انجام فعالیتهای مذبور می باشد.
_ حداکثر امکان موضوع فعالیتهای انتخابی تا 10 مورد باشد.
_ موضوعات انتخابی در اساسنامه عینا مطابق با موضوعات پیشنهادی فوق باشد.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.
همواره آماده پاسخگویی به سوالات ثبتی شما عزیزان هستیم.
مراحل ثبت مؤسسه فرهنگی چند منظوره