۱۳۹۷-۰۵-۱۷، ۰۹:۱۳ ق.ظ
نام دامنه و تاثیر بر سئو
انتخاب نام دامنه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای انتخاب نام دامنه مناسب بایستی ملاک های مختلفی را در نظر بگیرید. نام دامنه معرف نام تجارت و برند به خصوص شماست. از طرف دیگر در نظر بگیرید که انتخاب نام دامنه مناسب باعث ماندگاری در ذهن و تاثیرات موثر کلامی می شود پس بایستی از نام دامنه مناسب و حد الا مکان کوتاه استفاده شود تا در ذهن افراد هم به خوبی ماندگار شود.
استفاده از دامنه دقیقاً مطابق
در گذشته ای نه چندان دور افراد به فکر استفاده از دامنه های دقیقا مطابق افتاده بودند و روز به روز هم بر استفاده و روی آوردن کاربران بر این دامنه های دقیقا منطبق افزوده می شد.
به عنوان مثال فرض کنید می خواهید فروشگاه اینترنتی جدید و نو پا ثبت کنید و می خواهید دامنه ای مطابق با اصول سئو ثبت کنید و به اضافه اینکه می خواهید در فاصله زمانی بسیار اندک سایت خود را به نتایج اولیه موتور های جستجویی مانند گوگل و بینگ بیاورید ( این دو از مهم ترین موتور های جستجو هستند و درباره یاهو هم نباید نگران بود چرا که نتایج خود را از بینگ می گیرد).
شما اگر چنانچه در سال های قبل از 2012 قصد انجام چنین کاری را داشتید به راحتی می توانستید سایت خود را به رتبه بندی خوب و مناسبی برسانید اگر کسب و کار شما درباره فروش گوشی های موبایل ارزان باشد می توانستید با ثبت دامنه ای شبیه arzanmobile.com در مدت بسیار کوتاهی در کلمه کلیدی مورد نظر که با اسم دامنه درخواستی خود هم مطابق کرده اید دارای رتبه مناسبی بشوید.
اما از حدود سال 2012 بود که گوگل اعلام کرد وب سایت هایی که از این روش برای افزایش رتبه وب سایت خود استفاده می کنند و سعی دارند با یکسان کردن نام دامنه با کلمه کلیدی مورد نظر رتبه کسب کنند مجازات خواهند شد و رتبه آن ها کاهش خواهد یافت بدیهی است که بر خلاف بسیاری از وب سایت هایی که به شما پیشنهاد می کنند که از روش انتخاب دامنه مطابق استفاده کنید این روش باعث افت رتبه در نتایج جستجوی SERP خواهد شد.
نام دامنه خود را هم نام با اسم تجاری خود انتخاب کنید
انتخاب اسم دامنه به این روش منجر به یک جستجوی هدایت شده می شود ذکر یک مثال به سادگی می تواند به درک بهتر قضیه منجر شود. فرض کنید می خواهید اقدام به ثبت دامنه ای برای شرکت خود که کنید که اسم شرکت شما best company می باشد حال بهترین کار اقدام به ثبت دامنه خود با نام bestcompany.com می باشد یک جستجوی هدایت شده نوعی رشته جستجو است که کاربران را با جستجوی کلماتی مانند:
Best Company
BestCompany
بِست کمپانی
به شرکت شما می رساند و حتما هم اولین نتیجه جستجوی گوگل خواهید بود.
در حقیقت هر گونه اشاره ای به نام تجاری شما یا رویدادی که نام تجاری شما را معرفی کند استفاده از نام تجاری یا علائم نام تجاری خوانده می شود دیر یا زود جستجو هایی را باید تصور کرد که به لینک ها و کلمات کلیدی توجهی ندارند و با توجه به برند و نام تجاری سازمان ها و شرکت ها می توانند به جستجوی بهتری برسند هر چند در نگاه اول رسیدن به این مهم بسیار دور از دسترس به نظر می رسد اما در آینده ای بسیار نزدیک رخ خواهد داد.
شما با این کار نه تنها مشغول به فعالیت کار های تولید محتوا می شوید و فعالیت های SEO می شوید بلکه به کار تولید و توسعه به طور عملی و فیزیکی هم می پردازید. در این حالت شما افراد یا کارمندانی حقیقی را دارید که برای شرکت یا سازمان شما کار می کنند.
از طرفی دارای آدرس حقیقی و فیزیکی بوده و حتی دارای دو یا سه دفتر کار هستید و دارای شماره تلفن های قابل تایید هستید که حتی افرادی هم هستند که به تلفن ها پاسخ می دهند و به طور کلی افرادی هم هستند که در رابطه با نام تجاری شما صحبت می کنند و به جستجوی نام تجاری شما می پردازند.
اخیراً بزرگ ترین موتور های جستجوی که شرکت گوگل از بهترین آن ها است اعلام کرده اند که استفاده از نام برند در نام دامنه یکی از بهترین راه های ایجاد تفاوت بین وب سایت های بی کیفیت و با کیفیت است و مهم ترین عامل در کسب بدست آوردن بهترین رتبه ممکن در نتایج جستجو است.
به عنوان مثال یکی از بهترین شرکت ها و برند های دنیا را در نظر بگیرید Apple از بهترین آن ها است آیا با جستجوی Apple کوچکترین نتیجه ای از این کلمه کلیدی به عنوان یک میوه می بینید؟
به عنوان یک نتیجه گیری نام تجاری شما از نام دامنه با اهمیت تر است و در حقیقت نام دامنه از نام تجاری پیروی می کند.
ذکر این نکته نیز قابل توجه است که در کنار EMD ( دامنه های دقیقا منطبق ) ، PMD ( دامنه های جزاً منطبق ) وجود دارد. استفاده از PMD سئوی شما را خراب نمی کند. اگر شرکتی نوپا دارید و می خواهید تجارت خود را گسترش دهید سعی در انتخاب نامی دقیقا مطابق با کلمه کلیدی مورد نظر خود نداشته باشید.
در عصر امروز و گسترش روز افزون تجارت الکترونیکی استفاده از نام علایم و برند تجاری مناسب برای توسعه کسب کار خود بسیار مهم و حیاتی می باشد.
استفاده از پسوند یا انتخاب دامنه سطح اول مناسب ( TLD )
امروزه پسوند های مختلفی در اینترنت وجود دارد که تا حدی هم نشان دهنده محتوا و عمق مطلب قرار گرفته در آن سایت می باشد. شاید بهترین و رایج ترین آن ها .com باشد که نشان دهنده سایت هایی با موضوع همگانی است از دیگر پسوند های موجود در اینترنت .ORG است که برای انتخاب دامنه هایی با موضوع سازمان های دولتی و شرکتی است.
ممکن است در موتور های جستجو کلمه ای را جستجو کرده اید و متوجه این شده باشید که نتایجی که با پسوند .com و .org در نتایج اول می باشد. اگر می خواهید وب سایت خود را برای کاربران کشور خودتان به ثبت برسانید می توانید به دامنه هایی مانند .ir .en .ru .it روی بیاورید.
انتخاب نام دامنه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای انتخاب نام دامنه مناسب بایستی ملاک های مختلفی را در نظر بگیرید. نام دامنه معرف نام تجارت و برند به خصوص شماست. از طرف دیگر در نظر بگیرید که انتخاب نام دامنه مناسب باعث ماندگاری در ذهن و تاثیرات موثر کلامی می شود پس بایستی از نام دامنه مناسب و حد الا مکان کوتاه استفاده شود تا در ذهن افراد هم به خوبی ماندگار شود.
استفاده از دامنه دقیقاً مطابق
در گذشته ای نه چندان دور افراد به فکر استفاده از دامنه های دقیقا مطابق افتاده بودند و روز به روز هم بر استفاده و روی آوردن کاربران بر این دامنه های دقیقا منطبق افزوده می شد.
به عنوان مثال فرض کنید می خواهید فروشگاه اینترنتی جدید و نو پا ثبت کنید و می خواهید دامنه ای مطابق با اصول سئو ثبت کنید و به اضافه اینکه می خواهید در فاصله زمانی بسیار اندک سایت خود را به نتایج اولیه موتور های جستجویی مانند گوگل و بینگ بیاورید ( این دو از مهم ترین موتور های جستجو هستند و درباره یاهو هم نباید نگران بود چرا که نتایج خود را از بینگ می گیرد).
شما اگر چنانچه در سال های قبل از 2012 قصد انجام چنین کاری را داشتید به راحتی می توانستید سایت خود را به رتبه بندی خوب و مناسبی برسانید اگر کسب و کار شما درباره فروش گوشی های موبایل ارزان باشد می توانستید با ثبت دامنه ای شبیه arzanmobile.com در مدت بسیار کوتاهی در کلمه کلیدی مورد نظر که با اسم دامنه درخواستی خود هم مطابق کرده اید دارای رتبه مناسبی بشوید.
اما از حدود سال 2012 بود که گوگل اعلام کرد وب سایت هایی که از این روش برای افزایش رتبه وب سایت خود استفاده می کنند و سعی دارند با یکسان کردن نام دامنه با کلمه کلیدی مورد نظر رتبه کسب کنند مجازات خواهند شد و رتبه آن ها کاهش خواهد یافت بدیهی است که بر خلاف بسیاری از وب سایت هایی که به شما پیشنهاد می کنند که از روش انتخاب دامنه مطابق استفاده کنید این روش باعث افت رتبه در نتایج جستجوی SERP خواهد شد.
نام دامنه خود را هم نام با اسم تجاری خود انتخاب کنید
انتخاب اسم دامنه به این روش منجر به یک جستجوی هدایت شده می شود ذکر یک مثال به سادگی می تواند به درک بهتر قضیه منجر شود. فرض کنید می خواهید اقدام به ثبت دامنه ای برای شرکت خود که کنید که اسم شرکت شما best company می باشد حال بهترین کار اقدام به ثبت دامنه خود با نام bestcompany.com می باشد یک جستجوی هدایت شده نوعی رشته جستجو است که کاربران را با جستجوی کلماتی مانند:
Best Company
BestCompany
بِست کمپانی
به شرکت شما می رساند و حتما هم اولین نتیجه جستجوی گوگل خواهید بود.
در حقیقت هر گونه اشاره ای به نام تجاری شما یا رویدادی که نام تجاری شما را معرفی کند استفاده از نام تجاری یا علائم نام تجاری خوانده می شود دیر یا زود جستجو هایی را باید تصور کرد که به لینک ها و کلمات کلیدی توجهی ندارند و با توجه به برند و نام تجاری سازمان ها و شرکت ها می توانند به جستجوی بهتری برسند هر چند در نگاه اول رسیدن به این مهم بسیار دور از دسترس به نظر می رسد اما در آینده ای بسیار نزدیک رخ خواهد داد.
شما با این کار نه تنها مشغول به فعالیت کار های تولید محتوا می شوید و فعالیت های SEO می شوید بلکه به کار تولید و توسعه به طور عملی و فیزیکی هم می پردازید. در این حالت شما افراد یا کارمندانی حقیقی را دارید که برای شرکت یا سازمان شما کار می کنند.
از طرفی دارای آدرس حقیقی و فیزیکی بوده و حتی دارای دو یا سه دفتر کار هستید و دارای شماره تلفن های قابل تایید هستید که حتی افرادی هم هستند که به تلفن ها پاسخ می دهند و به طور کلی افرادی هم هستند که در رابطه با نام تجاری شما صحبت می کنند و به جستجوی نام تجاری شما می پردازند.
اخیراً بزرگ ترین موتور های جستجوی که شرکت گوگل از بهترین آن ها است اعلام کرده اند که استفاده از نام برند در نام دامنه یکی از بهترین راه های ایجاد تفاوت بین وب سایت های بی کیفیت و با کیفیت است و مهم ترین عامل در کسب بدست آوردن بهترین رتبه ممکن در نتایج جستجو است.
به عنوان مثال یکی از بهترین شرکت ها و برند های دنیا را در نظر بگیرید Apple از بهترین آن ها است آیا با جستجوی Apple کوچکترین نتیجه ای از این کلمه کلیدی به عنوان یک میوه می بینید؟
به عنوان یک نتیجه گیری نام تجاری شما از نام دامنه با اهمیت تر است و در حقیقت نام دامنه از نام تجاری پیروی می کند.
ذکر این نکته نیز قابل توجه است که در کنار EMD ( دامنه های دقیقا منطبق ) ، PMD ( دامنه های جزاً منطبق ) وجود دارد. استفاده از PMD سئوی شما را خراب نمی کند. اگر شرکتی نوپا دارید و می خواهید تجارت خود را گسترش دهید سعی در انتخاب نامی دقیقا مطابق با کلمه کلیدی مورد نظر خود نداشته باشید.
در عصر امروز و گسترش روز افزون تجارت الکترونیکی استفاده از نام علایم و برند تجاری مناسب برای توسعه کسب کار خود بسیار مهم و حیاتی می باشد.
استفاده از پسوند یا انتخاب دامنه سطح اول مناسب ( TLD )
امروزه پسوند های مختلفی در اینترنت وجود دارد که تا حدی هم نشان دهنده محتوا و عمق مطلب قرار گرفته در آن سایت می باشد. شاید بهترین و رایج ترین آن ها .com باشد که نشان دهنده سایت هایی با موضوع همگانی است از دیگر پسوند های موجود در اینترنت .ORG است که برای انتخاب دامنه هایی با موضوع سازمان های دولتی و شرکتی است.
ممکن است در موتور های جستجو کلمه ای را جستجو کرده اید و متوجه این شده باشید که نتایجی که با پسوند .com و .org در نتایج اول می باشد. اگر می خواهید وب سایت خود را برای کاربران کشور خودتان به ثبت برسانید می توانید به دامنه هایی مانند .ir .en .ru .it روی بیاورید.