طی چند دهه ی اخیر سیستم خرید و فروش تحولات زیادی را تجربه کرده است. امروزه بسیاری از کاربران محصولات مورد نیاز خود را از وب سایت ها تأمین می کنند. بسیاری از تجارت های بزرگ دنیا برای توسعه ی کسب و کار خود بر روی طراحی فروشگاه اینترنتی به نحوی که نیاز های کاربران را هر چه بهتر تأمین کند، تمرکز کرده اند. چنین تجارت هایی برای برآورده شدن هر چه بهتر خواسته کاربران نکات زیادی را رعایت می کنند. از آنجا که بسیاری از کاربران مایحتاج روزانه ی خود را از طریق اینترنت و فروشگاه های اینترنتی تهیه می کنند، راه اندازی و طراحی فروشگاه اینترنتی مطابق استاندارد های روز دنیا می تواند نقش بسزایی در توسعه ی کسب و کار ها و جلب رضایت کاربران داشته باشد.
طراحی فروشگاه اینترنتی به شما کمک می کند تا در سطح جهانی دیده شوید، مشتریان قبلی خود را حفظ کنید و مشتریان جدیدی به دست آورید. طراحی فروشگاه اینترنتی این امکان را برای خریداران فراهم می کند تا بتوانند از هر کجا و در هر زمانی محصول مورد نظر خود را خریداری کنند. امروزه تمام کسب و کار ها از خرده فروشی ها گرفته تا تجارت ها بزرگ و جهانی بایستی به فکر راه اندازی و طراحی سایت تجارت الکترونیک برای حرفه ی خود باشند. یک فروشگاه آنلاین برای اینکه در جذب کاربر و جلب رضایت و اعتماد مشتری موفق باشد بایستی به اندازه ی کافی جذاب باشد، طراحی UI خوبی داشته باشد، در دسترس باشد، و خیلی موارد دیگر را که در ادامه مقاله خواهیم گفت رعایت کند.
موارد لازم برای طراحی فروشگاه اینترنتی خوب چیست؟
رعایت برخی موارد در طراحی سایت فروشگاهی لازم و ضروری است و باعث جذب بیشتر مشتریان، جلب اعتماد آنها، ایجاد موقعیت های فروش و کسب درآمد بیشتر می شود. برخی از این موارد عبارتند از:
طراحی ساده و تمیز
یک طراحی ساده و تمیز در موفقیت طراحی سایت فروشگاهی تأثیر زیادی دارد. بر اساس گزارشات، در حدود 48% از کاربران گفته اند که اعتبار یک کسب و کار را با طراحی وب سایت آن می سنجند. طراحی سایت شلوغ باعث خستگی زود هنگام کاربر می شود. اما در مقابل یک طراحی سایت تمیز و ساده که از رنگ بندی محدود و فتوگرافی به بهترین نحو استفاده کرده می تواند برای طولانی مدت برای کاربر جذاب باشد. بعلاوه وجود گزینه های زیاد در طراحی سایت حواس کاربر را از محصولات پرت می کند. اما یک طراحی سایت ساده و تمیز باعث می شود تا کاربر بیشتر بر روی محصولات تمرکز کند. یک طراحی سایت ساده و تمیز سرعت لود بیشتری از یک طراحی سایت شلوغ دارد. طراحی سایتی که زودتر لود می شود می تواند UX بهتری ارائه دهد و جذب بیشتر و نرخ ترک از صفحه ی کمتری داشته باشد.
برای طراحی فروشگاه اینترنتی چه مواردی را رعایت کنم؟
پیمایش ساده سایت
پیمایش ساده سایت برای کاربران جذابیت بیشتری دارد. بسیاری از برند های تجاری هزینه های زیادی برای طراحی سایت خود خرج می کنند اما به دلیل عدم ارائه ی پیمایش ساده سایت در جذب کاربر موفق نیستند. کاربر اگر در طراحی وب سایت شما سردرگم شود خیلی زود آن را ترک می کند. پیمایش ساده سایت باعث می شود تا کاربر به آنچه که می خواهد راحت دسترسی پیدا کند. این موضوع می تواند میزان ماندگاری کاربر در صفحه و موقعیت های فروش و کسب درآمد را افزایش دهد. رعایت نکات ذیل باعث می شود تا بتوانید پیمایش سایتتان را برای کاربر ساده نگه دارید:
منو سایت
منوی اصلی سایت را در بالای صفحه و یا در سمت چپ صفحه قرار دهید.
دسته بندی محصولات
دسته بندی محصولات را برای کاربران مشخص کنید. به طور مثال اگر طراحی سایت فروشگاهی شما مربوط به فروش پوشاک است محصولات را دسته بندی پوشاک مردانه، زنانه، بچگانه قرار دهید تا جستجو برای کاربران ساده تر شود.
نوار جستجو
یک نوار جستجو در بالای صفحه برای کاربران قرار دهید تا راحت بتوانند محصولی که می خواهند را سرچ کنند.
تهیه ی تصاویر با کیفیت از محصولات
تصاویر اطلاعات زیادی را به کاربران منتقل می کنند. تصاویر تأثیر اولیه زیادی بر کاربران دارند. تصاویر براحتی می توانند کاربران را به خود جذب کنند یا آنها را از طراحی سایت شما دور کنند. در خرید های آنلاین کاربران فرصت اینکه محصولات را از نزدیک ببینند را ندارند. بنابراین از طریق عکس ها بایستی اعتمادشان را جلب کنید. تصاویر کوچک و یا خیلی بزرگ برای کاربران جذابیت ندارند. برای گرفتن تصاویر با کیفیت و در اندازه های مناسب سرمایه گذاری کنید. ارائه ی تصاویر با کیفیت بر جذب کاربر و جلب اعتماد او در طراحی سایت فروشگاهی تأثیر زیادی دارد.
بر اساس گزارشات، در حدود 33% از خریداران آنلاین ترجیح می دهند تا پیش از خرید چند تصویر از یک محصول را ببینند. تهیه ی تصاویر 360 درجه و یا فیلم می تواند ویژگی های یک محصول را به خوبی نمایش دهد. تهیه ی چند تصویر از یک محصول باعث می شود تا کاربران راحتتر بتوانند یک کالا را در ذهنشان تجسم کنند.
طراحی فروشگاه اینترنتی به شما کمک می کند تا در سطح جهانی دیده شوید، مشتریان قبلی خود را حفظ کنید و مشتریان جدیدی به دست آورید. طراحی فروشگاه اینترنتی این امکان را برای خریداران فراهم می کند تا بتوانند از هر کجا و در هر زمانی محصول مورد نظر خود را خریداری کنند. امروزه تمام کسب و کار ها از خرده فروشی ها گرفته تا تجارت ها بزرگ و جهانی بایستی به فکر راه اندازی و طراحی سایت تجارت الکترونیک برای حرفه ی خود باشند. یک فروشگاه آنلاین برای اینکه در جذب کاربر و جلب رضایت و اعتماد مشتری موفق باشد بایستی به اندازه ی کافی جذاب باشد، طراحی UI خوبی داشته باشد، در دسترس باشد، و خیلی موارد دیگر را که در ادامه مقاله خواهیم گفت رعایت کند.
موارد لازم برای طراحی فروشگاه اینترنتی خوب چیست؟
رعایت برخی موارد در طراحی سایت فروشگاهی لازم و ضروری است و باعث جذب بیشتر مشتریان، جلب اعتماد آنها، ایجاد موقعیت های فروش و کسب درآمد بیشتر می شود. برخی از این موارد عبارتند از:
طراحی ساده و تمیز
یک طراحی ساده و تمیز در موفقیت طراحی سایت فروشگاهی تأثیر زیادی دارد. بر اساس گزارشات، در حدود 48% از کاربران گفته اند که اعتبار یک کسب و کار را با طراحی وب سایت آن می سنجند. طراحی سایت شلوغ باعث خستگی زود هنگام کاربر می شود. اما در مقابل یک طراحی سایت تمیز و ساده که از رنگ بندی محدود و فتوگرافی به بهترین نحو استفاده کرده می تواند برای طولانی مدت برای کاربر جذاب باشد. بعلاوه وجود گزینه های زیاد در طراحی سایت حواس کاربر را از محصولات پرت می کند. اما یک طراحی سایت ساده و تمیز باعث می شود تا کاربر بیشتر بر روی محصولات تمرکز کند. یک طراحی سایت ساده و تمیز سرعت لود بیشتری از یک طراحی سایت شلوغ دارد. طراحی سایتی که زودتر لود می شود می تواند UX بهتری ارائه دهد و جذب بیشتر و نرخ ترک از صفحه ی کمتری داشته باشد.
برای طراحی فروشگاه اینترنتی چه مواردی را رعایت کنم؟
پیمایش ساده سایت
پیمایش ساده سایت برای کاربران جذابیت بیشتری دارد. بسیاری از برند های تجاری هزینه های زیادی برای طراحی سایت خود خرج می کنند اما به دلیل عدم ارائه ی پیمایش ساده سایت در جذب کاربر موفق نیستند. کاربر اگر در طراحی وب سایت شما سردرگم شود خیلی زود آن را ترک می کند. پیمایش ساده سایت باعث می شود تا کاربر به آنچه که می خواهد راحت دسترسی پیدا کند. این موضوع می تواند میزان ماندگاری کاربر در صفحه و موقعیت های فروش و کسب درآمد را افزایش دهد. رعایت نکات ذیل باعث می شود تا بتوانید پیمایش سایتتان را برای کاربر ساده نگه دارید:
منو سایت
منوی اصلی سایت را در بالای صفحه و یا در سمت چپ صفحه قرار دهید.
دسته بندی محصولات
دسته بندی محصولات را برای کاربران مشخص کنید. به طور مثال اگر طراحی سایت فروشگاهی شما مربوط به فروش پوشاک است محصولات را دسته بندی پوشاک مردانه، زنانه، بچگانه قرار دهید تا جستجو برای کاربران ساده تر شود.
نوار جستجو
یک نوار جستجو در بالای صفحه برای کاربران قرار دهید تا راحت بتوانند محصولی که می خواهند را سرچ کنند.
تهیه ی تصاویر با کیفیت از محصولات
تصاویر اطلاعات زیادی را به کاربران منتقل می کنند. تصاویر تأثیر اولیه زیادی بر کاربران دارند. تصاویر براحتی می توانند کاربران را به خود جذب کنند یا آنها را از طراحی سایت شما دور کنند. در خرید های آنلاین کاربران فرصت اینکه محصولات را از نزدیک ببینند را ندارند. بنابراین از طریق عکس ها بایستی اعتمادشان را جلب کنید. تصاویر کوچک و یا خیلی بزرگ برای کاربران جذابیت ندارند. برای گرفتن تصاویر با کیفیت و در اندازه های مناسب سرمایه گذاری کنید. ارائه ی تصاویر با کیفیت بر جذب کاربر و جلب اعتماد او در طراحی سایت فروشگاهی تأثیر زیادی دارد.
بر اساس گزارشات، در حدود 33% از خریداران آنلاین ترجیح می دهند تا پیش از خرید چند تصویر از یک محصول را ببینند. تهیه ی تصاویر 360 درجه و یا فیلم می تواند ویژگی های یک محصول را به خوبی نمایش دهد. تهیه ی چند تصویر از یک محصول باعث می شود تا کاربران راحتتر بتوانند یک کالا را در ذهنشان تجسم کنند.