۱۳۹۸-۰۵-۰۸، ۱۲:۱۵ ق.ظ
مشاوره روابط بین فردی
تعریف: ارتباط بین فردی نوعی ارتباط است که به وسیله آن اطلاعات و احساسات بین دو طرف رد و بدل میشود. این کار در واقع به وسیله پیامهای کلامی و غیر کلامی انجام میشود. این توانایی باعث تقویت رابطه گرم و صمیمی بین دو طرف شده و به بهبود سلامت روانی و اجتماعی ما و جامعه ای که در آن زندگی میکنیم، کمک می کند. همچنین گامی مفید در جهت قطع روابط ناسالم است. در این مقاله از مرکز مشاوره روانآرام میتوانید در خصوص مشاوره روابط بین فردی را بهتر بشناسید.
گوش دادن در روابط بین فردی از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که ما با این مهارت می توانید در حین اینکه به هم احترام می گذاریم، باعث ادامه رابطه شده و همچنین اطلاعات بیشتری برای بهبود آن کسب کنیم. برای مثال یک مدیر موفق برای تضمین اطلاعات صعودی (از زیر دست به بالادست) از مهارت گوش دادن استفاده می کند. به عبارتی خوب گوش دادن مدیر می تواند به زیردستان اعتماد بدهد تا گزارشات خود را بیان کرده و پیامهای خود را به او منتقل کنند. همچنین به ایجاد روابط خوب و مطلوب بین طرفین و پیشگیری از اختلاف نظرها، کشمکشها، سوتفاهمات و غیره کمک می کند.
گوش دادن در تعاملات اجتماعی دارای دو معنا است. گوش دادن فعال معنای اول میباشد. در گوش دادن فعال شنونده در حین اینکه به طرف مقابل خود گوش میدهد، همزمان احساسات خود را بیان کرده و با نشان دادن واکنشهای به جا و به موقع با او همراه میکند. در این فن باید بیشترین استفاده از سایر حواس مانند بینایی یا شنوایی انجام شود. آنچه فرد مقابل احساس میکند، را به زبان آورده و با هدف درک کردن به او گوش می دهیم. توجه کنید که گوش دادن فعال زمانی رخ می دهد که ما رفتارهایی از خود نشان دهیم که نشانهی توجه ما به طرف مقابل باشد.
معنای دوم گوش دادن منفعل است. این فن از گوش دادن تکیه بر جنبه های پنهان شنونده دارد. برای مثال ممکن است شخصی به طور پنهانی و بدون نشان دادن هیچ نوع واکنشی به کسی گوش دهد و صحبتهای او را بشنود. یا اینکه در حین اینکه مقال او نشسته و به او گوش می دهد، هیچ رفتاری از خود نشان ندهد. در این شیوه از گوش دادن ما بدون اینکه با رفتارها حرکات خود نشان دهیم که به طرف مقابل مان گوش می دهیم، تمام حرفها و گفتههای او را شنیده و اطلاعات لازم را دریافت میکنیم.
در روابط بین فردی ما سعی می کنیم گوش دادن فعال را در خود تقویت کنیم. که نشان دهیم به صحبتهای طرف مقابل توجه و دقت داریم. و اطلاعات آنها را جذب می کنیم.
در روابط بین فردی ما با مهارت گوش دادن فعال که از پیامهای کلامی و غیر کلامی تشکیل شده است، سر کار داریم. چرا که برای به دست آوردن این مهارت ابتدا لازم است آن را بشنویم. سپس با رفتارهای کلامی و غیر کلامی نسبت به آنها واکنش نشان دهیم. مهارت های کلامی شامل بیان احساسات و عواطف ما در خصوص نقطه نظرات و احساسات گوینده است و پیامهای غیر لامی شامل زبان بدن یا حالات چهره میباشد که متناسب با صحبتهای طرف مقابل آنها را از خود نشان می دهیم. برای آموختن این مهارتها و یاد گرفتن گوش دادن فعال مشاوره روابط بین فردی می تواند به شما کمک کند. در مشاوره روابط بین فردی یاد می گیرید که چرا و کی و کجا باید از گوش دادن فعال استفاده کنید. همچنین میتوانید این مهارت را رد خود تقویت کنید.
این یکی از نشانههای اصلی و خوب گوش دادن در تعاملات اجتماعی است. استفاده از علائم کلامی شامل تصدیق، تحسین، انعکاس احساسات، تعبیر و تفسیر کردن و غیره است.
بهره بردن از گفتار در تعاملات اجتماعی باید مناسب با احوالات و وضعیت شخص مقابل باشد. چرا که زیادهروی یا تفریط در گفتار یا پرسش سوالات نابجا سبب میشود که شما انگیزه تان را در ادامه تعاملات از دست داده و باعث از بین رفتن جو اعتماد و همچنین عدم کسب اطلاعات کافی می شود.
این نوع از علائم کلامی شامل حرف هایی است که صحبتهای طرف مقابل را تایید کند. تصدیق میتواند با رفتار و حرکات رفتاری هم نشان داده شود. از تصدیق برای تقویت قسمت های مهم گفتار طرف تعامل و جهت دادن به آن استفاده می کنیم. برخی از علائم کلامی تصدیق عبارتند از “بله”، “درست است”، و غیره. تحسین هم مانند تصدیق نوعی حرکت مثبت در تایید حرفهای طرف مقابل است. اما کمی فراتر از یک توافق ساده بوده و به نوعی شور ور شوق بیشتری دارد. کلامی که برای تصدیق استفاده میشود، عبارتند از “آفرین”، “چه جالب”، “ادامه بده”، “عالیه” و غیره. این کلام نیز باید به نسبت موقیعت و شرایط استفاده شوند.
انعکاس احساسات به معنای شکلی از همدردی است که زمانی باید از آن استفاده شود که طرف مقابل به همدردی نیاز دارد. مثلا زمانی که شخص ناراحت است یا وقتی که آشفته است، باید از این فن استفاده کرد. برای ریکاوری احساسات هم باید به دقت به حرفهای طرف مقابل گوش داده و از نیازها و عواطف عمیق او مطلع شویم. سپس بر اساس نیازهای او با او احساسا همدردی نماییم.
تعریف: ارتباط بین فردی نوعی ارتباط است که به وسیله آن اطلاعات و احساسات بین دو طرف رد و بدل میشود. این کار در واقع به وسیله پیامهای کلامی و غیر کلامی انجام میشود. این توانایی باعث تقویت رابطه گرم و صمیمی بین دو طرف شده و به بهبود سلامت روانی و اجتماعی ما و جامعه ای که در آن زندگی میکنیم، کمک می کند. همچنین گامی مفید در جهت قطع روابط ناسالم است. در این مقاله از مرکز مشاوره روانآرام میتوانید در خصوص مشاوره روابط بین فردی را بهتر بشناسید.
گوش دادن در روابط بین فردی از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که ما با این مهارت می توانید در حین اینکه به هم احترام می گذاریم، باعث ادامه رابطه شده و همچنین اطلاعات بیشتری برای بهبود آن کسب کنیم. برای مثال یک مدیر موفق برای تضمین اطلاعات صعودی (از زیر دست به بالادست) از مهارت گوش دادن استفاده می کند. به عبارتی خوب گوش دادن مدیر می تواند به زیردستان اعتماد بدهد تا گزارشات خود را بیان کرده و پیامهای خود را به او منتقل کنند. همچنین به ایجاد روابط خوب و مطلوب بین طرفین و پیشگیری از اختلاف نظرها، کشمکشها، سوتفاهمات و غیره کمک می کند.
گوش دادن در تعاملات اجتماعی دارای دو معنا است. گوش دادن فعال معنای اول میباشد. در گوش دادن فعال شنونده در حین اینکه به طرف مقابل خود گوش میدهد، همزمان احساسات خود را بیان کرده و با نشان دادن واکنشهای به جا و به موقع با او همراه میکند. در این فن باید بیشترین استفاده از سایر حواس مانند بینایی یا شنوایی انجام شود. آنچه فرد مقابل احساس میکند، را به زبان آورده و با هدف درک کردن به او گوش می دهیم. توجه کنید که گوش دادن فعال زمانی رخ می دهد که ما رفتارهایی از خود نشان دهیم که نشانهی توجه ما به طرف مقابل باشد.
معنای دوم گوش دادن منفعل است. این فن از گوش دادن تکیه بر جنبه های پنهان شنونده دارد. برای مثال ممکن است شخصی به طور پنهانی و بدون نشان دادن هیچ نوع واکنشی به کسی گوش دهد و صحبتهای او را بشنود. یا اینکه در حین اینکه مقال او نشسته و به او گوش می دهد، هیچ رفتاری از خود نشان ندهد. در این شیوه از گوش دادن ما بدون اینکه با رفتارها حرکات خود نشان دهیم که به طرف مقابل مان گوش می دهیم، تمام حرفها و گفتههای او را شنیده و اطلاعات لازم را دریافت میکنیم.
در روابط بین فردی ما سعی می کنیم گوش دادن فعال را در خود تقویت کنیم. که نشان دهیم به صحبتهای طرف مقابل توجه و دقت داریم. و اطلاعات آنها را جذب می کنیم.
در روابط بین فردی ما با مهارت گوش دادن فعال که از پیامهای کلامی و غیر کلامی تشکیل شده است، سر کار داریم. چرا که برای به دست آوردن این مهارت ابتدا لازم است آن را بشنویم. سپس با رفتارهای کلامی و غیر کلامی نسبت به آنها واکنش نشان دهیم. مهارت های کلامی شامل بیان احساسات و عواطف ما در خصوص نقطه نظرات و احساسات گوینده است و پیامهای غیر لامی شامل زبان بدن یا حالات چهره میباشد که متناسب با صحبتهای طرف مقابل آنها را از خود نشان می دهیم. برای آموختن این مهارتها و یاد گرفتن گوش دادن فعال مشاوره روابط بین فردی می تواند به شما کمک کند. در مشاوره روابط بین فردی یاد می گیرید که چرا و کی و کجا باید از گوش دادن فعال استفاده کنید. همچنین میتوانید این مهارت را رد خود تقویت کنید.
این یکی از نشانههای اصلی و خوب گوش دادن در تعاملات اجتماعی است. استفاده از علائم کلامی شامل تصدیق، تحسین، انعکاس احساسات، تعبیر و تفسیر کردن و غیره است.
بهره بردن از گفتار در تعاملات اجتماعی باید مناسب با احوالات و وضعیت شخص مقابل باشد. چرا که زیادهروی یا تفریط در گفتار یا پرسش سوالات نابجا سبب میشود که شما انگیزه تان را در ادامه تعاملات از دست داده و باعث از بین رفتن جو اعتماد و همچنین عدم کسب اطلاعات کافی می شود.
این نوع از علائم کلامی شامل حرف هایی است که صحبتهای طرف مقابل را تایید کند. تصدیق میتواند با رفتار و حرکات رفتاری هم نشان داده شود. از تصدیق برای تقویت قسمت های مهم گفتار طرف تعامل و جهت دادن به آن استفاده می کنیم. برخی از علائم کلامی تصدیق عبارتند از “بله”، “درست است”، و غیره. تحسین هم مانند تصدیق نوعی حرکت مثبت در تایید حرفهای طرف مقابل است. اما کمی فراتر از یک توافق ساده بوده و به نوعی شور ور شوق بیشتری دارد. کلامی که برای تصدیق استفاده میشود، عبارتند از “آفرین”، “چه جالب”، “ادامه بده”، “عالیه” و غیره. این کلام نیز باید به نسبت موقیعت و شرایط استفاده شوند.
انعکاس احساسات به معنای شکلی از همدردی است که زمانی باید از آن استفاده شود که طرف مقابل به همدردی نیاز دارد. مثلا زمانی که شخص ناراحت است یا وقتی که آشفته است، باید از این فن استفاده کرد. برای ریکاوری احساسات هم باید به دقت به حرفهای طرف مقابل گوش داده و از نیازها و عواطف عمیق او مطلع شویم. سپس بر اساس نیازهای او با او احساسا همدردی نماییم.